• تهران، انتهای یادگار امام جنوب خیابان امامزاده عبدالله پلاک 28

چطور مصرف برق را در کولر گازی کاهش دهیم؟

  • خانه / چطور مصرف برق را در کولر گازی کاهش دهیم؟

چطور مصرف برق را در کولر گازی کاهش دهیم؟

تاسیسات و تجهیزات ملل – مراحل کاهش دادن مصرف برق به شرح ذیل هستند:
برچسب انرژی و نکات کلیدی مصرف برق کولر گازی
در ابتدا بهتر است از اسپلیت یا کولری گازی استفاده کنید که اینورتر یا سطح مصرف انرژی A یا B داشته باشد. اصولاً اینورترها متناسب با میزان مصرف، دور لازم موتور (کمپرسور) را افزایش یا کاهش میدهند.
در حین مطالعه مشخصات فنی دستگاه به EER دستگاه مد نظر توجه کنید. شاید دستگاهی آمپر مصرفی کمی داشته باشد و بازده سرمایشی آن به اندازه مد نظرتان نباشد یعنی دستگاه ۲۴ هزار خریدید ولی بازده سرمایشی پایینتری دارد و باید بیشتر کار کند تا محیطتان خنک شود و باعث مصرف بیش از حد میشود

انتخاب مناسب ظرفیت دستگاه

کولری متناسب با ظرفیت منزلتان انتخاب کنید. با این کار میتوانید تا ۲۰ درصد میزان مصرف برق دستگاه را کاهش دهید.
اگر در واحدهای طبقه آخر ساکن هستید و بالی واحدتان پشت بام است به سبب تابش نور گرم خورشید به سقف ساختمان در تابستان و انتقال حرارت آن به واحد زیر سقف به ناچار باید به ازای هر متر مربع از مساحت اتاق یا سالن برای مسکونی از ۷۰۰ تا ۸۰۰ و اداری و تجاری ۹۰۰-۱۲۰۰بی.تی.یو ظرفیت برودتی در نظر بگیرید. ولی در صورت سکونت در طبقات وسط ساختمان به ازای هر متر مربع میتوانید برای مسکونی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ و اداری و تجاری ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ بی.تی.یو ظرفیت برودتی برای کولر گازی اسپلیت مورد نیازتان در نظر بگیرید.

استفاده از دمای مناسب کولر گازی راهکار مناسب کاهش مصرف برق کولرگازی
یکی دیگر از روشهای کاهش مصرف برق کولر گازی آن است که اسپلیت را در دمایی تنطیم کنید که نقطه آسایشتان را فراهم کند و اگر دستگاه بیشتر از آن کار کند، احساس لرز و سرما به شما دست میدهد. استفاده از کولر به سبب بیشتر کار کردن کمپرسور دستگاه که دمای مناسب برای آن انتخاب نکردید مصرف برق شما را بالا می بَرد.
معمولاً دمای مناسب برای کولر گازی از ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. و با تنظیم این دما، کولر گازی محیط را سریعتر به آن دما میرساند، ترموستاتش عمل کرده و کمپرسور دستگاه خاموش میشود. در مدت استفاده، کمپرسور با کمترین کارکرد میتواند محیطتان را خنک کند.

از سالم بودن دستگاه مطمئن شوید
مشکلات فنی بسیار زیادی وجود دارند و میتوانند باعث شوند کولر گازی به طور کارآمد عمل نکند. بدین سبب، کولر گازی برای آنکه بتواند دمای محیط را تا دمایی که تنظیم کرده اید پایین آورد، باید زمان و انرژی برق بیشتری مصرف کند و همین امر باعث بالا رفتن مبلغ قبض برق خواهد شد
اما بهترین راه این است که سالی یک بار کولر گازی را به متخصص سپرده تا با بررسی دقیق مطمئن شوید همه چیز به خوبی کار میکند.
کولر را به صورت دوره ای سرویس کنید
اگر فیلتر هوای کولر گازی یا کندانسور کولر کثیف باشد، فشار بیشتری به کمپرسور کولر گازی وارد شده و در نتیجه مصرف برق افزایش خواهد یافت. همچنین وقتی که فیلتر کولر کثیف یا مسدود باشد، ذرات کثیف آن میتوانند به داخل کانال برگشته و باعث کاهش عملکرد و بیشتر شدن مشکلات در آینده شوند.
بنابراین هر از چند گاهی فیلترها را تعویض و پنل خارجی را سرویس کنید. با این کار میتوانید میزان مصرف برق کولر را تا ۱۰ درصد کاهش دهید..

برای خودتان ترموستات قابل برنامه ریزی بگیرید
ترموستات وسیله ای است برای تنطیم دمای محیط. ترموستات قابل برنامه ریزی دمای مناسب را در حین حضورتان در منزل حفظ میکند. وقتی که چند ساعت بیرون از منزل هستید، دلیلی وجود ندارد که دمای منزل مناسب باشد. پس با برنامه ریزی این ترموستات، فرمان میدهید که کولر گازی در زمانی که نیاز ندارید، خاموش شده یا با حداقل کارکرد روشن باشد. این کار کمک زیادی به کاهش مصرف برق کولر گازی میکند.

کولر را در جای مناسب نصب کنید
انتخاب محل مناسب برای نصب کولر گازی اهمیت زیادی دارد. با نصب صحیح کولر در محل مناسب میتوانید بیشتر از حد انتظار از عملکرد آن بهره ببرید. نصب نادرست کولر گازی علاوه بر آنکه مشکلات متعددی را برای دستگاه ایجاد میکند، مصرف برق کولر را نیز افزایش میدهد.
بنابراین بهتر است قبل از نصب کردن کولر، با کارشناسان کولر گازی مشورت کنید و محلی مناسب را برای نصب دستگاهتان برگزینید:
• پنل داخلی را درست در جایی بگذارید که روبروی محل نشستن یا حضور اعضای خانواده باشد. طول پرتاب هوای اسپلیت بر اساس ظرفیت معمولاً از ۵ تا ۱۰ متر است.
• با توجه به انباشت هوای گرم در زیر سقف، بهتر است تا حد ممکن، پنل داخلی اسپلیت را پایینتر از سقف نصب کنید
• پنل بیرونی به گونه ای نصب شود که هوای آزاد بتواند در پشت آن به راحتی جریان یابد.

از لامپهای کم مصرف استفاده کنید
یکی از راههای کاهش مصرف برق کولر گازی استفاده از لامپهای کم مصرف است. اگر هنوز لامپهای آپارتمان تان را به لامپهای کم مصرف تغییر نداده اید، بدانید گرمای حاصل از لامپهای قدیمی، تاثیر بسزایی در ایجاد گرمای مزاحم در ساختمان دارد و زمانهای کارکرد کولر اسپلیت و در نتیجه مصرف برق را افزایش میدهد. بنابراین، فوراً نسبت به تعویض آنها با لامپهای کم مصرف اقدام کنید.

نظر دهید