• تهران، انتهای یادگار امام جنوب خیابان امامزاده عبدالله پلاک 28

مبدل حرارتی پوسته و لوله چیست ؟

  • خانه / مبدل حرارتی پوسته و لوله چیست ؟

مبدل حرارتی پوسته و لوله چیست ؟

تاسیسات و تجهیزات ملل

تاسیسات ملل 

مبدل حرارتی پوسته و لوله چیست 

مبدل حرارتی پوسته و لوله چیست و ساختار ۳ نوع آن به چه شکل است ؟
مبدل حرارتی پوسته و لوله (شل اند تیوب) نوعی مبدل است که بیشترین کاربرد را در صنعت دارد و مناسب ترین نوع مبدل در کاربردهای فشار بالا و دما بالا است. مبدل های حرارتی پوسته و لوله از دسته ای از لوله ها (تیوب ها tubes) که درون یک پوسته (shell) سیلندری شکل جاسازی شده اند، تشکیل می شود که به آن مبدل حرارتی شل اند تیوب نیز گفته می شود. یک سیال از داخل تیوب ها و یک سیال هم از اطراف تیوب ها (داخل پوسته) جریان پیدا کرده و بر اثر اختلاف دمای میان آن دو ، حرارت از یک سیال به سیال دیگر و از طریق دیواره تیوب ها منتقل می شود.

در تصویر زیر هم نمای ۲ بعدی و هم نمای ۳ بعدی از مهترین قطعات این دستگاه و نیز نحوه ورود و خروج دو سیال با دماهای متفاوت نشان داده شده است.

نحوه عملکرد مبدل حرارتی پوسته و لوله

مهمترین قطعات مبدل پوسته و لوله (Shell and Tube)
۱ . تیوب های مسی (لوله های مسی)
برای رسیدن به راندمان حداکثری ، سطح انتقال حرارت بین دو سیال که همان تیوب ها هستند باید تا حد ممکن افزایش یابد و به همین خاطر از تعداد زیادی لوله (تیوب) از جنس مس ، استیل و غیره استفاده می شود. تیوب ها ممکن است به شکل مستقیم باشند و یا شکل خم شده (U) داشته باشند. اکثر مبدل های حرارتی پوسته و لوله در طرح های ۱ ، ۲ یا ۴ پاس ساخته می شوند. منظور از تعداد پاس، تعداد مسیرهای رفت و برگشتی است که سیال پس از ورود به درون تیوب ها تا خروج از آن، طی می کند. برای مثال در طرح یک پاس، سیال از یک سمت وارد تیوب ها شده و از سمت دیگر مستقیما خارج می شود. در طرح ۲ پاس (همانند شکل بالا) ، سیال پس از ورود به تیوب ها و رسیدن به انتهای آن، ۱۸۰ درجه تغییر جهت داده و از همان سمت ورودی، خارج می شود.

تاسیسات ملل 

۲ . تیوب شیت
انتهای همه تیوب ها (لوله ها) به تیوب شیت متصل است و در واقع وظیفه آن مهار و آب بندی تیوب ها نسبت به یکدیگر است. از نظر نوع تیوب شیت ها، دو نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله وجود دارد. در نوع اول هر دو تیوب شیت ابتدا و انتهای مبدل با پوسته و به طور ثابت مهار می شوند. در نوع دوم یکی از تیوب شیت ها با پوسته مهار شده و تیوب شیت سمت دیگر می تواند آزادانه شناور شود و از بوجود آمدن مشکلات ناشی از اختلاف انبساط حرارتی جلوگیری شود. در ضمن تیوب ها قابلیت دسترسی برای پاکسازی مکانیکی و نگهداری را خواهند داشت.

۳ . بافل ها
درون پوسته صفحاتی به نام بافل (baffle) به عنوان صفحات هدایت کننده جریان سیال ، جاسازی می شود تا در سیال جاری درون پوسته ، جریان مغشوش به وجود آید و راندمان انتقال حرارت به حداکثر خود برسد.

در شکل زیر نمونه ای از تیوب های (لوله های) مسی دارای خم U شکل ، تیوب شیت و صفحات بافل (صفحات سفید رنگ) نشان داده شده است که همگی درون یک پوسته جاسازی می شوند. در این نوع از مبدل پوسته و لوله ، تنها از یک تیوب شیت در یک سمت لوله ها استفاده شده و سمت دیگر لوله ها به شکل U خم خورده اند.

کندانسور مسی

دسته بندی انواع مبدل حرارتی پوسته و لوله در ۳ مدل مختلف
معمولا با توجه به نحوه ورود و خروج سیال جاری در لوله ها و نیز تعداد تیوب شیت ها، این نوع از مبدل ها در ۳ نوع پر کاربرد دسته بندی می شوند که ساختار آنها به ترتیب توضیح داده شده است.

۱ . نوع تک پاس با دو تیوب شیت

منظور از تعداد پاس ، تعداد رفت و برگشت های سیال جاری در لوله ها است. مطابق شکل زیر و جهت های نشان داده شده حرکت سیال در لوله ها، سیالی که از سمت چپ وارد لوله ها می شود (بعد از گذر از تیوب شیت سمت چپ) یک مسیر مستقیم را طی کرده و پس از عبور از تیوب شیت سمت راست، از مجرای سمت راست خارج می گردد و بنابرین در این طرح یک پاس و دو تیوب شیت وجود دارد. یکی از مزایای این طرح این است که اگر لوله ها دچار رسوب و گرفتگی شوند، به راحتی با ابزار فیزیکی می توان داخل آنها را نظافت کرد.

تاسیسات ملل 

مبدل حرارتی پوسته و لوله نوع مستقیم یک پاس

۲ . نوع دو پاس با دو تیوب شیت

مطابق شکل زیر در این طرح نیمی از لوله ها وظیفه حمل سیال از یک سمت به سمت دیگر را بر عهده دارند و نصف دیگر نیز برعکس آن عمل کرده و بدین ترتیب سیال دو بار مسیر رفت و برگشت را در مبدل طی کرده و فرصت بیشتری برای انتقال حرارت پیدا می کند. همانطور که مشاهده می کنید، سیال از بالا سمت راست وارد نیمی از لوله ها شده (پس از عبور از تیوب شیت سمت راست) و درون لوله ها به سمت چپ حرکت و وقتی به انتهای مسیر رسید، ۱۸۰ درجه تغییر جهت داده و این بار وارد نیمی دیگر از لوله ها می شود و از سمت چپ به راست حرکت می کند و همزمان با سیالی که وارد پوسته شده، تبادل حرارتی انجام می دهد. مزیت این طرح این است که ضمن فراهم آمدن امکان نظافت فیزیکی لوله ها (در صورت گرفتگی یا رسوب) سیال با حرکت رفت و برگشتی فرصت کافی برای انتقال حرارت را پیدا می کند.

مبدل حرارتی پوسته و لوله نوع مستقیم دو پاس

۳ . نوع تک پاس با یک تیوب شیت

مطابق شکل زیر در این طرح سیال ورودی به لوله ها (پایین سمت راست) وارد دسته ای از لوله ها می شود که انتهای آنها ۱۸۰ درجه خم خورده و سیال مسیر بیشتری را طی میکند تا حرارت را به خوبی تبادل کند. مزیت آن این است که تنها از یک تیوب شیت در کل دستگاه استفاده شده و هزینه ساخت آن کمتر و نیز آبندی سیستم بهتر انجام خواهد شد ولی در این طرح نمی توان از روش های فیزیکی برای رفع انسداد لوله ها استفاده کرد و باید از روش های شیمیایی برای این کار بهره برد.

تاسیسات ملل 

مبدل حرارتی پوسته و لوله U شکل

مزایا :
۱ . قابلیت تحمل بالاترین دماها و فشارهای سیالاتی با توجه به ساختار مستحکم آن

۲ . به حداکثر رساندن سطح انتقال حرارت در یک فضای محدود با به کار بردن دسته ای از لوله های با فاصله کم در کنار یکدیگر

۳ . قیمت اولیه کمتر (نسبت به انواع مبدل هوا خنک ، صفحه ای و …)

۴ . قابلیت رسوب زدایی در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت به صورت فیزیکی و شیمیایی (طراحی به نحوی که به راحتی مونتاژ و دمونتاژ گردد)

۵ . قابلیت طراحی و ساخت با مواد اولیه مخصوص (مانند استیل) در کاربردهای خاص که سیالات خاصیت خورندگی داشته باشند.

۶ . در صورت بروز نشتی در تیوب ها به راحتی می توان محل نشت را شناسایی و آن را ترمیم کرد.

ساخت مبدل حرارتی پوسته و لوله
ساخت مبدل حرارتی پوسته و لوله در شرکت ما مطابق با استانداردهای روز این صنعت انجام می شود. طراحی و ساخت مبدل حرارتی پوسته و لوله چند مرحله دارد. ابتدا بایستی که نقشه های مربوط به آن، پس از جمع آوری اطلاعات لازم و توسط مهندسان متخصص این زمینه تهیه شود. علاوه بر آن ، این نقشه ها از نظر جانمایی و نصب آن در محل پروژه بررسی و سپس مطابق با استانداردهای موجود ساخته شود. شرکت ما تجربه چندین ساله در طراحی و ساخت مبدل حرارتی پوسته و لوله برای کاربری های مختلف و در طرح ها، ابعاد و ظرفیت های گوناگون را دارد.

ساخت مبدل حرارتی پوسته و لوله

تولید و فروش مبدل حرارتی پوسته و لوله
شرکت ما عملیات ساخت و فروش انواع مبدل حرارتی پوسته و لوله را مطابق با نیازهای مشتری و به طور خاص برای هر پروژه انجام می دهد. کلیه محصولات به صورت مستقیم از کارخانه شرکت و با مناسب ترین قیمت عرضه می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی تر درباره انواع مبدل های حرارتی پوسته و لوله و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان تاسیسات ملل تماس بگیرید.

تاسیسات و تجهیزات ملل

09125969104

09128982880

02166631357

نظر دهید