• تهران، انتهای یادگار امام جنوب خیابان امامزاده عبدالله پلاک 28

سیستم وی آر اف چیست ؟

  • خانه / سیستم وی آر اف چیست ؟

سیستم وی آر اف چیست ؟

تاسیسات و تجهیزات ملل

تاسیسات ملل

سیستم وی آر اف چیست ؟
برای پاسخ دادن به سوال سیستم وی آر اف چیست می توان گفت که سیستم VRF دستگاه یکپارچه سرمایشی و گرمایشی است که به صورت دو تکه (شامل یونیت خارجی و یونیت های داخلی) ساخته شده و با لوله کشی مسی حاوی مبرد به یکدیگر متصل می شوند و به همین خاطر به آن اسپلیت مرکزی VRF نیز گفته می شود زیرا همانند اسپلیت (کولر گازی) به صورت دو تکه ساخته می شود. یونیت خارجی که در مکانی خارج از ساختمان مانند پشت بام یا حیاط نصب شده، به صورت مرکزی به چندین یونیت داخلی یا همان فن کویل متصل می شود و سرمایش و گرمایش ساختمان را تامین می کند. البته پاسخ دادن به سوال سیستم VRF چیست اندکی پیچیده تر از این توضیحات است که نحوه کار آن را در این متن شرح خواهیم داد.

به طور علمی تر در پاسخ به سوال سیستم VRF چیست می توان گفت که این نام از سه حرف اول کلمات Variable (به معنی متغیر) Refrigerant (به معنی مبرد) و Flow (به معنی جریان) اقتباس شده است. در سیستم وی آر اف با تکنولوژی خاصی می توان مقدار جریان مبردی که به هر یونیت داخلی (فن کویل) ارسال می شود را کنترل و دقیقا مطابق با نیاز مصرف کننده ، دمای هر فن کویل را مستقلا و به میزان دلخواه تنظیم نمود.

وی آر اف

سیستم VRF چیست و چگونه کار می کند ؟
این سیستم تقریبا شبیه چیلر تراکمی است و با این تفاوت که در مدار آن، آب وجود ندارد و مبرد (گاز فریون) مستقیما حمل کننده انرژی گرمایی بین یونیت های داخلی و خارجی است. در چیلرها ، آب درون یک مبدل جاسازی شده در چیلر ، سرد شده و با پمپ به فن کویل های درون ساختمان ارسال می شود ولی در سیستم VRF ، مبرد (گاز فریون) مستقیما به فن کویل های درون ساختمان ارسال می شود تا در فصل گرم عمل سرمایش هوا و در فصل سرد عمل گرمایش هوا انجام شود. اگر بخواهیم به شکلی بسیار ساده و قابل فهم ساختار این دستگاه را شرح دهیم، بهتر است که به ساختار دستگاه اسپلیت (کولر گازی) توجه کنیم که چطور گاز فرئون (مبرد) با جریان یافتن بین یونیت دیواری داخل ساختمان و یونیت بیرون از ساختمان می تواند هم عمل سرمایش و هم گرمایش هوا را انجام دهد، دقیقا در وی آر اف ها نیز با چنین روشی (البته به صورت مرکزی و تهویه چندین بخش به صورت همزمان و با کنترل بهتر) گرمایش و سرمایش هوا انجام می گیرد.

تاسیسات ملل

وی آر اف ها به دو دسته کلی EHP و GHP تقسیم بندی می شوند. EHP مخفف Electric Heat Pump و GHP مخفف Gas Heat Pump است که EHP تماما با انرژی برق و GHP با انرژی گاز شهری (گاز طبیعی) کار می کند.

در یونیت خارجی وی آر اف نوع EHP یک یا چند الکتروموتور و در یونیت خارجی وی آر اف نوع GHP یک موتور احتراق داخلی گازسوز پیستونی (شبیه موتور اتومبیل) وجود دارد که یک یا چند کمپرسور اسکرال را به گردش در آورده و کمپرسور نیز عمل متراکم کردن مبرد و چرخش آن در مدار را بر عهده دارد. مبرد در مدار با لوله کشی به اواپراتورهای (مبدل های حرارتی) جاسازی شده در یونیت های داخلی (فن کویل ها) منتقل می شود و در اثر تبادل حرارت با هوای محیط داخل ساختمان، دمای هوای داخل ساختمان را کاهش یا افزایش می دهد.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، یونیت های خارج از ساختمان روی بام مستقر و با لوله های مسی به یونیت های داخلی یا همان فن کویل ها متصل می شوند و هم عمل سرمایش هوای داخل را انجام می دهند و هم عمل گرمایش را.

فن کویل های متصل به VRF و GHP

اجزای یونیت خارجی سیستم VRF :
به شکل زیر دقت کنید. این شکل اجزای مهم یونیت خارجی (یونیتی که در بیرون از ساختمان نصب می شود) سیستم VRF نوع GHP را نشان می دهد. موتور احتراقی سیلندر پیستونی گازسوزی را که مشاهده می کنید، با سوزاندن گاز شهری روشن شده و کمپرسورها را به گردش در می آورد و در پی آن مبرد در مدار جریان یافته و به سمت سایر اجزای این سیستم حرکت می کند و با گردش دائمی بین اجزای یونیت داخلی و خارجی هم سرمایش هوا در تابستان و هم گرمایش هوا در زمستان را انجام می دهد. نکته اینکه در وی آر اف نوع EHP به جای موتور احتراقی از موتور الکتریکی استفاده می شود و تماما با برق کار می کند.

اجزای سیستم VRF نوع GHP

اجزای یونیت داخلی (فن کویل ها) :
فن کویلی که در شکل زیر مشاهده می کنید از نوع سقفی است و این فن کویل ها در اشکال دیگری (زمینی و دیواری) هم ساخته می شوند. به طور کلی یونیت داخلی سیستم VRF (فن کویل ها) ساختاری ساده دارند و از یک کویل مسی و فن ساخته می شوند که مبرد (گاز فرئون) درون آن جریان یافته و با دوران فن و گردش هوا در اطراف کویل، هوا سرد یا گرم می شود. البته ساختار به این سادگی ها هم نیست و یک مکانیزم کنترلی در این سیستم وجود دارد که مقدار مبرد ورودی به هر فن کویل را به طور هوشمند و پس از جمع آوری اطلاعاتی نظیر دمای درخواستی از سوی کاربر و دمای محیط و … کنترل می کند تا با صرف حداقل انرژی، دمای لازم تامین شود.

اجزای یونیت داخلی سیستم تهویه VRF

در شکل زیر نحوه ورود و خروج هوا به یونیت داخلی سیستم وی آر اف در حالت سرمایشی نشان داده شده است. وقتی کار دستگاه روی حالت گرمایشی تنظیم شود، هوای سرد اتاق ها وارد یونیت داخلی شده و هوای گرم از آن خارج می شود.

تاسیسات ملل

ورود و خروج هوا به یونیت داخلی وی آر اف

سرمایش و گرمایش همزمان وی آر اف
اسپلیت مرکزی VRF علاوه بر سرمایش توانایی گرمایش را نیز دارد. مخصوصا در نوع GHP آن که با موتور احتراق داخلی کار می کند، گرمای موتور توسط یک مبدل حرارتی به سیکل کاری وی آر اف تزریق شده و راندمان دستگاه را به عنوان سیستم گرمایشی به شدت افزایش می دهد. بنابرین توصیه می شود برای ساختمان هایی که به سیستم گرمایشی در کنار سیستم سرمایشی نیاز دارند بهتر است که از GHP به جای EHP استفاده شود. دیگر مزیت اسپلیت مرکزی VRF نوع GHP این است که در تابستان با مصرف گاز شهری، عمل سرمایش کل ساختمان انجام می شود و هزینه های سنگین مصرف برق در تابستان را نخواهیم داشت. سایر خصوصیات و مزایای مربوط به وی آر اف را می توانید در متن های زیر مطالعه نمایید. هر دو سیستم مزایای و معایبی دارد که در متن های زیر به طور کامل به آنها اشاره کرده ایم و حتما مطالعه بفرمایید.

مطالعه بیشتر در مورد ساختار و مزایای نوع EHP در متن ⇐ VRF

مطالعه بیشتر در مورد ساختار و مزایای نوع GHP در متن ⇐ GHP

فروش دستگاه های وی آر اف
تهویه مطبوع ماخ نمایندگی فروش مستقیم محصولات وی آر اف (هم از نوع EHP و هم GHP) شرکت های معتبر جهانی LG ، Panasonic ، Hisense و دیگر برندها را بر عهده دارد و محصولات را با مناسب ترین قیمت و تحت ضمانت برند سازنده آن، به فروش می رساند. این دستگاه ها از جمله مدرن ترین دستگاه های تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی در سطح جهان هستند و مخصوصا به علت گازکشی سراسری در ایران و ارزان تر بودن قیمت گاز نسبت به برق، وی آر اف نوع GHP کاربرد و مزایای بیشتری جهت استفاده در ایران دارد.

همچنین انواع دیگر دستگاه های برودتی و حرارتی از جمله انواع چیلر ، روف تاپ پکیج ، مینی چیلر و … نیز در محل کارخانه شرکت ما طراحی و تولید می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره وی آر اف و سایر دستگاه های گرمایشی و سرمایشی، شناخت بیشتر ویژگی های آنها و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای ساختمان خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید.

تاسیسات و تجهیزات ملل

09125969104

09128982880

02166631357

 

نظر دهید