• تهران، انتهای یادگار امام جنوب خیابان امامزاده عبدالله پلاک 28

تفاوت کندانسور و اواپراتور

  • خانه / تفاوت کندانسور و اواپراتور

تفاوت کندانسور و اواپراتور

تاسیسات و تجهیزات ملل

آشنایی با کندانسورها و اواپراتورها
مبدل حرارتی کندانسور از نظر ساختاری شباهت های زیادی به مبدل حرارتی اواپراتور دارد. برای مثال از نظر شکل ظاهری و نحوه نصب، کندانسور عمودی یا افقی پوسته و لوله ای عینا مشابه اواپراتور عمودی یا افقی پوسته و لوله ای است. تفاوت کندانسور و اواپراتور در نحوه جذب و دفع گرما از سیال است که در ادامه آن را شرح می دهیم. سیستم کندانسور و نیز سیستم اواپراتور در طرح های گوناگونی طراحی و ساخته شده و کاربرد گسترده ای در صنعت دارند.

۱ . مبدل حرارتی کندانسور
مبدل حرارتی کندانسور دستگاهی است که عموما در دو طرح ساخته می شود.

۱ . سیستم کندانسور پوسته و لوله ای (آبی یا آب خنک)

۲ . سیستم کندانسور فن دار (هوایی یا هوا خنک)

آشنایی با انواع و ساختار کندانسورها در متن ⇐ کندانسور چیست ؟

مبدل حرارتی کندانسور

تاسیسات ملل

۲ . مبدل حرارتی اواپراتور
مبدل حرارتی اواپراتور نیز عموما در دو طرح گفته شده همانند کندانسور ساخته می شود. سیستم کندانسور و سیستم اواپراتور هر دو در طرح های مشابه ساخته می شوند که در ادامه تفاوت کندانسور و اواپراتور را نسبت به هم بررسی می کنیم. علت استفاده از کلمه مبدل حرارتی برای این سیستم ها این است که در واقع این دستگاه ها مبادله کننده حرارتی بین دو سیال هستند که گرما را از یک سیال (از طریق جداره لوله ها) به یک سیال دیگر منتقل می کنند و موجب افزایش یا کاهش درجه حرارت سیال مورد نظر و تغییر فاز آن می شوند.

تاسیسات ملل

آشنایی با انواع و ساختار اواپراتورها در متن ⇐ دستگاه اواپراتور چیست ؟

تفاوت کندانسور و اواپراتور
تفاوت کندانسور و اواپراتور در این است که در سیستم کندانسور یک سیال گازی با درجه حرارت و فشار بالا وارد لوله های آن شده و با گرفتن حرارت اضافی آن توسط هوا (هوا خنک یا فن دار) یا سیالی مانند آب (آب خنک یا پوسته و لوله)، سیال گازی داغ رفته رفته در طول لوله ها که حرکت می کند به حالت مایع تغییر فاز می دهد. بنابرین مبدل حرارتی کندانسور ، سیال گازی داغ در ورودی را به سیال مایع با درجه حرارت کم (تقطیر) در خروجی تبدیل می کند.

در شکل زیر نمایی شماتیک از کندانسور پوسته و لوله (آب خنک) نشان داده شده است.

کندانسور پوسته و لوله آبی

در شکل زیر نمایی شماتیک از کندانسور فن دار (هوا خنک) نشان داده شده است.

کندانسور فن دار

سیستم اواپراتور برعکس آن است. در واقع در مبدل حرارتی اواپراتور ، یک سیال مایع با درجه حرارت و فشار کم وارد لوله ها شده و با گرفتن حرارت (حرارت سیال اطراف لوله ها) از هوا، آب یا هر سیال دیگری از محیط اطراف، رفته رفته در طول لوله ها از حالت مایع به حالت گازی تغییر فاز می دهد. در واقع سیال مایع کم فشار با گرفتن حرارت از محیط اطراف خود، تبخیر شده و حالت گازی پیدا می کند.

برای مثال در شکل زیر ساختار اواپراتور (از نوع پوسته و لوله) یک چیلر نشان داده شده است.

اواپراتور چیلر
اواپراتور چیلر – نوع پوسته و لوله
این دستگاه ها خود از ابعاد مختلفی به دسته های دیگر تقسیم بندی می شوند که برای مثال می توان به کندانسور عمودی یا افقی و یا کندانسور هوا خنک یا آب خنک و یا جریان موافق و جریان مخالف و … اشاره کرد. با وجود ساده بودن ساختار این سیستم ها، نکات فراوانی در طراحی و تولید آنها وجود دارد که در صورت اعمال آن از نظر راندمان، طول عمر، هزینه های نگهداری و … برای مشتری مفید خواهد بود.

طراحی و ساخت انواع کندانسورها و اواپراتورها
تمامی مراحل محاسبه، تهیه نقشه، طراحی و ساخت انواع کندانسورها و اواپراتورها در شرکت ما و مطابق با استانداردهای روز انجام شده و به صورت مستقیم از کارخانه و با قیمت مناسب به فروش می رسند. مهندسان ما مطابق با نیازهای موجود هر پروژه و بررسی درخواست های مشتری از ابعاد گوناگون، مناسب ترین دستگاه را برای تقطیر یا تبخیر و یا انتقال حرارت بین دو سیال پیشنهاد و ظرفیت مورد نیاز آن را محاسبه می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت اواپراتور و کندانسور ، شناخت انواع مبدل ها ، مزایا و معایب آنها و نیز استعلام قیمت آنها با تاسیسات ملل تماس بگیرید.

تاسیسات و تجهیزات ملل

09125969104

09128982880

02166631357

نظر دهید